pátek 3. dubna 2020

Oprava akuvrtačky 2

Transformátor definitivně dosloužil

a odporoučel se do křemíkového nebe. Odmítám se vzát i napodruhé a hledám, čím bych mohl trafo nahradit. Nechat převinout? Nejspíš by násobně převýšilo cenu nové akuvrtačky. Sehnat podobné nové trafo? Určité možnosti jsou, ale stále dost drahé. Cilem je najít stejnosměrný zdroj příliš nepřevyšující 18V, tedy napětí akumulátoru. Něco kolem 19V by mohlo úspěšně fungovat a zároveň články nezničit. Zdroj by měl být dostatečně silný, aspoň 10W (aby dal tak 0.5A nabíjecího proudu).

Ideální kandidát

se nakonec objevil: stačí sehnat vhodný zdroj ke starému notebooku. Jednak se jedná o zařízení o kompaktní velikosti a je to silný a efektivní zdroj. Jediná podmínka je aby měl správné výstupní napětí. Doma se mi válel náhradní zdroj ke staršímu ale přesto stále používanému Lenovu Thinkpad R51. Jeho výstupní napětí je 20V, což by možná bylo vhodné, ale mně se zdá, zě by pro akumulátory bylo šetrnějších tak 19V. Nakonec jsem sehnal od kolegy zdroj k Fujitsu Siemens notebooku s 19V výstupen. Stál mě dvě plechovky plzeňskýho piva:)





Drobné úpravy

Bez drobných úprav se neobejdu: Konektor zdroje je pochopitelně dost specifický, bude vhodné ho nahradit něčím obyklejším a hlavně něčím, co má i protikus. Dá se úspěšně sehnat napájecí konektor i s protikusem, který se instaluje "na drát". Je to jednodušší, protože se nemusím trápit s vrtáním a uchycením zdířky ke krabičce.


Po tom, co jsem se zbavil transformátoru, zapojil jsem přívodní kabely rovnou k desce plošného spoje. Zvolil jsem možnost zapojení přívodu před diody usměrňovacího můstku. Sice se diody budou zatěžovat, nicméně díky nim dojde k sražení napětí o půl až jeden volt. Pokud by napětí bylo moc nízké, diody vyřadím z obvodu.

Závěr

Po zprovoznění a vyzkoušení se zdá, že vsechno jede a akumulátory se celkem spolehlivě nabíjejí. Při předchozí opravě jsem vyřadil z trafa tepelnou pojistku, čímž jsem vytvořil "technický dluh", jak trefně prohlásil kolega. S odstraněním trafa tak došlo i k odstranění dluhu:) Celkem mě potěšilo, že se zdroj vejde i do kufříku k akuvrtačce. Jen je třeba použít rošku násilí při zavírání:) 



Žádné komentáře:

Okomentovat